Nechte své fotky vydělávat

Vaše fotky vám mohou přinést nemalé peníze. Proč je tedy nechat zahálet na dně digitálního šuplíku ve vašem počítači?

Fotky, které fotografové nabízejí v mikrofotobankách, jsou ve většině případů používány jako ilustrační. Žádný článek, ať už na webu nebo v časopise, se bez takových záběrů neobejde. Jablko k nakousnutí, fitness slečna nebo kýčovitě barevné přírodní scenérie, to jsou fotky zakoupené právě v mikrofotobankách.

Jak to funguje?

Klienti fotobank si koupí předplatné, které jim umožní stahovat denně dané množství fotografií. Mohou nakupovat také jednorázově, ovšem za vyšší cenu. A v tom právě spočívá kouzlo mikrofotobank. Částka, kterou fotograf obdrží na svůj účet, se sice pohybuje u předplatného od 25 do 38 centů, u jednorázových nákupů i desítky dolarů, ale zato se kupují opakovaně. Možná vám to připadá málo, ale pokud je nějaká úspěšná fotka za rok stažena třeba 200x tak už je to zajímavá částka. Hlavně pokud ve svém portfoliu máte takových fotek více.

Jak ten strojek na peníze spustit?

Netřeba utrácet desetitisíce za špičkovou zrcadlovku. Pro začátek klidně stačí mít nějakou levnější. Ale když máte dost peněz, tak samozřejmě kvalitnější dražší modely přijdou vhod. Levný kompakt nedoporučuji, a ani tzv. bezrcadlovky. Fotografie prochází schvalovacím procesem a u některých fotobank je typ fotoaparátu prvním sítem, kterým fotky z kompaktú nemusí projít.

Váš počítač by měl mít editor fotografií. Kdo nemá dost peněz na Photoshop, tomu doporučuji editor Zoner PhotoStudio, který stoji jen pár set korun. Pro foto bankéře se dobře hodí: umí zadávat popisy a vkládat klíčová slova. Dobře si poradí se formátem RAW. Dobrý je také editor Gimp.

Kde prodávat? Jednoznačně americký Shutterstock!

Ne, že by to byla jediná foto banka na světě, ale je největší, má nejvíce zákazníků a tím pádem jsou na ni největší výdělky.

Je potřeba nahrát 10 zkušebních fotografií. Pokud jich editor schválí alespoň sedm, tak máte vyhráno! Ale jsou přísní a málokomu se to napoprvé podaří. Nenechte se odradit a zkoušejte to dále. Opravdu to stojí za to.

Další foto banky jsou například Fotolia, kde v poslední době prodeje rostou, nebo Dreamstime, iStock, DepositPhoto, 123RF a mnoho dalších. Měsíční objem prodeje ze všech těchto fotobank celkem, se ale nevyrovná měsíčnímu prodeji na Shutterstocku.

Svou jízdu se Shutterstockem můžete začít zde:



 

Pár tipů, jak zvýšit své šance pro přijetí do fotobanky Shutterstock:

1/ Vyberte opravdu to nejlepší, co máte. Kriticky výběr zhodnoťte i z pohledu komerčního využití. Vyvarujte se témat jako jsou kytičky a domácí mazlíčci. Prozatím zapomeňte na umění.

2/ Jsou-li na fotografiích rozpoznatelné osoby, tak si je raději nechte až po přijetí. K takové fotce musíte mít buď písemný souhlas fotografovaného (model release), nebo fotograifi nahrát pro licenci „editorial“, což jsou v podstatě fotky pro zpravodajství. Pokud s tím nemáte zkušenost odjinud, pak tam toto v první desítce nenahrávejte.

3/ Neposílejte fotografii, kde je na nějaká budova dominantní. U takové fotografie musíte mít písemný souhlas vlastníka objektu (property release). Například noční osvětlení Eiffelovy věže je autorsky chráněno. U nás je to například Tančící dům v Praze.

4/ Vyretušujte všechna loga a nápisy.

5/ Pozor na šum! Na to jsou editoři obzvláště citliví. Fotku lze sice digitálně v editorech odšumit, ale mnohem lepší je fotit rovnou bez šumu. Takže nepřehánět to s nastavením ISO. Použít u zrcadlovek s malým čipem maximálně ISO 400, u plnoformátových strojů nejvíce kolem ISO 1000. Je to ale výrobce od výrobce. Noční fotky foťte zásadně ze stativu.

6/ Klíčových slov u fotek do startovní desítky dejte jen minimum. Opravdu jen ty základní. Shutterstock vám s klíčovými slovy pomůže vlastním nástrojem zde.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *